Afrikanska dvärggetter

Har nu mer kött på benen angående får & getter. Som det känns just nu så lutar det faktiskt lite mer mot afrikanska dvärggetter.
+ listan
+ De är småa blir max 50 cm i mankhöjd.
+ De sägs lukta mycket mindre än en vanlig get.
+ De är allätare, inte lika kränsa som får.
+ De är sociala, pigga o arletta.
+ De behöver inte klippas.
- listan
- De är bra på att hoppa & klättra. Vilket gör att de har lätt för att rymma.
Här har vi en jättefin killing. Bilden är lånad från Norrgårdens stuteri i sävar.
Har tagit kontakt med dom angående getterna.


Lånad från google.

Norrgården har alla sina killingar tingade. Så nästa sväng blir till hösten, men jag känner helldre för att ta dem på våren. Alternativt så säljer de ett vuxet (obesläktat) par , där förmodligen geten är betäckt. Så om man ska avla är det ett perfekt tillfälle.. Men jag vet inte om jag vill börja direkt med att avla??
Är det någon där ute som är intresserade utav dessa getter?  ;)
Ett till stort minus som jag kom på .. är nog att ladugården kanske måste byggas om / rustast upp för att kunna få ha djur där igen.. Jag får nog helt enkelt ta med mig min snickare ut någon dag och inspektera. Vi är väl inte helt överens när det gäller detta eftersom att han helldre vill ha ett garage där jag vill ha getterna.
Jag har många tankar i elden just nu. Kan inte säga järn eftersom att allt bara är tankar änså länge.
Vill skaffa djur, renovera om , skaffa barn... ja allt engentligen. Så det sista går väl bort för ett tag pga företaget så då får jag helt enkelt börja med det andra..
Man har ju insett att livet är väldigt skört och kan ta slut när som helst. Därför är det dags att börja leva NU.
inte skjuta upp allt på framtiden.
- - -
Här kommer några bilder från när Wilma var hos mig hela förra helgen. Vi hade Twlight maraton. Sååå bra filmer! Kan knappt vänta tills sista delen kommer ut i November.
Första april väder. ett riktigt skämt...
Vi gjorde hemgjorda köttbullar och hemgjord potatismos! Riktig husmanskost.. Supergott blev det!
Wilma & Kroffe rullade köttbullar förfullt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback